• Voetganger moet prioriteit nummer één zijn

    Walther Ploos van Amstel, lector city logistics aan de Hogeschool van Amsterdam, liet zijn studenten al eens turven hoeveel voertuigen dagelijks het stationsplein passeren, en combineerde dat met tellingen van de gemeente Amsterdam en de NS. Voertuigen: 4 duizend. Fietsers: 25 duizend. Voetgangers: 300 duizend. Dit meldt de Volkskrant.

     

    Per dág, benadrukt Ploos van Amstel nog maar eens. En naar verwachting gaan die aantallen eerder toe- dan afnemen. In vijf jaar tijd verdubbelde het aantal bezoekers naar de hoofdstad tot ruim 17 miljoen, blijkt uit onderzoek van Amsterdam Marketing.

     

    Typisch Amsterdamse zorgen? Nee, vindt Ploos van Amstel, ook elders krijgen voetgangers weinig prioriteit. Dat heeft deels een historische oorzaak: automobilisten (ANWB) en fietsers (fietsersbond) hebben een sterke lobby voor de eigen belangen. Voor voetgangers bestond zo'n belangenvereniging ooit wel, maar die is al in 2000 opgegaan in Veilig Verkeer Nederland. 'De naam zegt het al: Veilig Verkeer Nederland bekijkt de voetganger vooral als veiligheidsvraagstuk en dat is veel te beperkt.

     

    Er is nog iets curieus aan de hand met die voetgangers: ze zijn slecht zichtbaar voor verkeerskundigen. Hoeveelheden auto's en fietsen zijn makkelijk automatisch te tellen, bijvoorbeeld met koperen lussen in het asfalt. Het tellen van voetgangers was tot voor kort erg arbeidsintensief. 'En dus gebeurde het amper. Wie niet wordt gemeten, eindigt niet in rapporten voor beleidsmakers en bestaat dus niet.'

     

    Dit artikel is afkomstig van de Volkskrant. Lees hier het volledige artikel.